El Festival Panoràmic en terres andines
El Festival Internacional de la Imagen, Manizales-Bogotà (Colòmbia), “Geo-poiesis: un Diálogo entre la tierra y la creación”
Daniel G. Andújar, Pilar Rosado, Antoni Vicens i Vicens, Laia Casanova, Enric Maurí, Roc Parés i Roberta Bosco
La 23a edició del Festival Internacional de la Imagen, un esdeveniment punter i referent en la cultura digital i les arts electròniques de Colòmbia, va tenir lloc entre Manizales i Bogotà (Colòmbia). Enguany ha tingut com a convidada Catalunya. És en aquest marc que el Festival Panoràmic va tenir l’oportunitat de poder presentar-se i donar veu a les diverses edicions que han tingut lloc des dels seus inicis, el 2017, fins el dia d’avui.
Hem presentat una videoinstal·lació col·lectiva amb alguns/es dels artistes que han estat part del festival en diverses edicions, especialment en l’eix d’investigació i creació del “Panoràmic FILE”. En aquesta exposició hem comptat amb un diàleg entre les obres d’Ignasi Prat amb “Masies Imaginades” (2020) que es va presentar al Festival Panoràmic del 2021, Eva Marín amb “Cims, conquestes i esquerdes” (2022), Paula Bruna amb “Desitjar com a immortals” emmarcat en el seu projecte “Plantocè” i Enric Maurí amb “Estrès: Els cossos i les coses” (2023) una peça audiovisual molt en sintonia de la seva actual línia d’investigació i creació respecte a la societat de consum i el seu impacte.
A més, en aquest darrer cas, hem tingut la sort que Enric Maurí ens hagi acompanyat i hagi pogut presentar el seu projecte i la seva trajectòria dins el festival FII, així com haver estat convidat en fer-ho en el Museo de Arte de Pereira; també ho ha fet Pilar Rosado, investigadora de la Universitat de Barcelona i artista que vinculada en diverses ocasions al Festival Panoràmic, en aquesta ocasió ha presentat la conferència “Inteligencia artificial generativa: Más allà de la originalidad”.
Imatge de la “Masies Imaginades” de Ignasi Prat a la videoinstal·lació col·lectiva presentada al Festival Internacional de la Imagen de Colòmbia
Per altra banda, i també en aquest nexe entre els dos territoris, ha tingut lloc la col·laboració conceptual-poètica-artística entre Roc Parés i Sandra Rengifo , comissariada per Roberta Bosco i Fernando Cuevas Ulitzsch. Un diàleg entre la peça “Deriva 360º” de Parés, i “AtmoSphaira” de Rengifo que s’ha mostrat al Centro Nacional de las Artes de Bogotà en format d’instal·lació expositiva sota el títol “GEO-POIESIS: derivas y confluencias en las imaginerías electrónicas” gràcies al suport de l’Institut Ramon Llull i que podrem gaudir a Catalunya dins el Festival Panoràmic d’aquest 2024.
Imatge de la instal·lació “GEO-POIESIS: derivas y confluencias en las imaginerías electrónicas” de Roc Parés i Sandra Rengifo. Festival Internacional de la Imagen, Colòmbia, 2024.
Roc Parés, Sandra Rengifo, Roberta Bosco i Fernando Cuevas Ulitzsch el dia de la performance Deriva 360º de Roc Parés a la terrassa de la Universidad Jorge Tadeo Lozano de Bogotà, Festival Internacional de la Imagen, Colòmbia, 2024. Foto: Asher Remy-Toledo
Si teniu ganes de conèixer més del projecte DERIVA 360, trobareu l’entrevista que El Temps de les Arts va dedicar a Roc Parés el passat 7 de maig i explica la gestació i materialització de la seva peça.