Exposicions

Reject Modernity, Embrace Tradition

Exposició de Joan Pallé, comissariada per Mercè Alsina

BARCELONA
Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona. Casa de l’Ardiaca
Panoràmic FILE
Instal·lacions a la Sala Dalmases i Sala Massana, i exposició a la sala vestíbul – Carrer de Santa Llúcia, 1

A partir del 24 d’octubre fins el 5 de desembre:
Instal·lació site specific al vestíbul de l’Arxiu Històric de Barcelona

A partir del 24 d’octubre fins mitjans de gener de 2025
Exposició «Reject Modernity, Embrace Tradition» a la Sala Dalmases i Sala Massana

Horaris

Horari visites vestíbul:
De dilluns a divendres: de 9:30 a 14:00 i de 15:00 a 19:30

Visites concertades per les sales Dalmases i Massana
Contacte: Festival Panoràmic i/o Arxiu Històric de Barcelona. Casa de L’Ardiaca

El projecte «Reject Modernity, Embrace Tradition» ha estat especialment produït per l’Arxiu Històric de Barcelona. Casa de l’Ardiaca i proposa un treball amb la història de l’edifici i el seu contingut per reflexionar sobre les estratègies estètiques i polítiques usades per a la producció de discurs, tot posant contrapunts a la lògica del pensament binari i apuntant a una lectura de la realitat des de la complexitat. El projecte juga amb el clàssic mem d’Instagram «Reject Modernity, Embrace Tradition», utilitzat per tot el ventall de l’espectre polític de la cultura d’internet des de l’alt-right fins a l’anarcoprimitivisme.

A la sala de consulta de l’arxiu hi trobem dibuixos en format díptic en què s’utilitzen algunes imatges provinents de l’arxiu històric municipal de Barcelona i que proposen una variació del famós mem, que passa a ser «Reject Reductionism, Embrace Complexity». Al seu torn, a l’espai de la Sala Dalmases hi trobem una escultura que dialoga amb el dispositiu vitrina com a element de conservació de material imprès però també com a productor de discurs. L’obra conté rèpliques de materials de la col·lecció de revistes clandestines que es guarden a l’arxiu. Algunes d’aquestes revistes, publicades durant la dictadura, arribaren a l’arxiu de manera anònima a través de la famosa bústia de l’entrada de l’edifici dissenyada per Domènech i Muntaner, de la qual s’ha fet una reproducció parcial ampliada per a aquesta mostra que es pot veure a la Sala Massana. Aquestes dues escultures revisen materials visuals i escultòrics de l’edifici i l’arxiu i mostren els dos extrems del panorama polític que construeix la identitat històrica de la ciutat i que han ajudat a configurar la seva complexa realitat. D’una banda, l’estètica modernista vinculada a l’alta burgesia catalana de finals de segle xix i principis del xx, i, de l’altra, els moviments llibertaris que van progressar en la mateixa època. La mostra ens obliga a habitar un espai entre aquests dos extrems sense poder evitar ser atrets i influenciats de manera paradoxal per tots dos.

Joan Pallé

Joan Pallé (1989) Viu i treballa a Barcelona. És llicenciat en Belles arts per la Universitat de Barcelona i te un màster de IAGN Basilea, Suïssa. El seu treball es relaciona amb la teoria crítica, ironitzant amb l’imaginari visual hegemònic i introduint referències de la contracultura.

En la seva pràctica, usa imatges i textos amb gran càrrega cultural, en ocasions prenyades d’una certa violència simbòlica i, en fer-ho, busca establir una relació de tendresa amb allò que està treballant. Com una aproximació tangencial disfressada d’explicitat.

En els últims anys ha rebut una beca de producció del Centre d’art la Panera (2017), el premi de Roca Umbert Fabrica de Creació (2019), la beca de residència i producció de Homessesions en col·laboració amb art 3 (2018), i una beca de recerca de la Sala d’Art Jove (Generalitat de Catalunya) i Macba (2018). També ha estat guardonat amb el Premi Biennal Larva al millor artista jove de Lleida (2017). El seu treball ha estat seleccionat per a la Biennal Europea Jove JCE (2017).

Les seves obres han estat exposades en Biennale Jeune Creation Européene. Le Beffroi, Ville de Montrouge, París (2017); Biennale Jeune Creation Européene at kunst bygningen i vrå, Dinamarca (2018); No es lo que aparece, Fabra i Coats, Barcelona; Mostra d’Art Urbá, Roca Umbert, Granollers (2017); Embarrat. La Gran Máquina IV, Tarrega; Centre d’Art la Panera, Lleida. Recentment, ha exposat individualment a la Fundació Arranz Bravo, Barcelona i al Institut d’Estudi Ilerdencs, Lleida.

Mercè Alsina

Mercè Alsina (Barcelona, 1966) és doctora cum laude en Història i Teoria de les Arts per la UB (2018). Crítica d’art i comissària independent.
Assessora i comissària del Festival Panoràmic.
Co-comissària del cicle d’art contemporani santcorneliarts(2) a Cardedeu, reconegut amb el premi ACCA a la millor programació d’art contemporani a Catalunya 2023.
Va ser directora artística de l’espai autogestionat ARTUAL i de la Galeria 44.
Va comissariar l’espai Aparador del Museu Abelló de Mollet