Exposicions

Open Panoràmic

Aquesta nova edició de l’Open Panoràmic està coordinada pels curadors de Jiser Xavier de Luca i Houari Bouchenak.

Open Panoràmic és la convocatòria artística destinada a autors nacionals que treballen en projectes en format audiovisual basats en fotografies, vídeos, textos, infografies, webdocs o la hibridació d’algunes d’aquestes tècniques.

Les obres presentades poden tenir caràcter documental o experimental o bé ser un assaig visual.

JISER – Xavier de Luca

Comissari

Xavier de Luca (Barcelona, 1980) ha centrat la seva formació en l’àmbit de l’art contemporani, la fotografia i la gestió cultural. Historiador de l’art, va obtenir el DEA en Estudis culturals mediterranis a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona (2004-2006) i el Master en Art Actual a la Universitat de Barcelona (2010-2011). 

Des de 2004, és responsable de col·lecció i projectes a la Fundació Suñol de Barcelona, i un dels membres fundadors i director de Jiser Reflexions Mediterrànies.

Ha estat coordinador de la plataforma internacional Trans-Cultural Dialogues entre 2012 i 2017, que va organitzar el festival interdisciplinari DJART, que va tenir lloc a Alger el 2014. Ha estat comissari dels programes Focus Magreb (2016) i Focus Mediterrània (2017), en el marc de la Fira Internacional d’Art Contemporani Swab, que va presentar per primera vegada a Barcelona una àmplia selecció d’espais artístics i col·lectius establerts al sud del Mediterrània.

El 2021 ha comissariat al costat de Houari Bouchenak l’exposició Barzakh. Entre mons, seleccionada en la convocatòria Nur de la Casa Árabe i PHotoESPAÑA, que es va poder veure a Madrid i el 2022 a la Casa Árabe de Còrdova.

JISER – Houari Bouchenak

Comissari

Houari Bouchenak (Oran, 1981) és un comissari, fotògraf i gestor cultural algerià. L’any 2006 es va incorporar a l’associació La Grande Maison de Tlemcen (Algèria), fet que li va permetre experimentar amb camps de la narració fotogràfica i comissariada basada en històries literàries. Uns anys més tard, va reforçar les seves pràctiques formant-se a la Université Paul Valéry (Montpellier) i a la secció d’arxius de l’agència Magnum Photos (París).

Cofundador i membre del Collective220, fundador i gerent de La Maison de La Photo (Tlemcen/Algèria), va impartir classes de fotografia i gestió d’exposicions al departament d’art i al departament d’arquitectura de la Universitat de Tlemcen. Actualment col·labora amb Jiser (Barcelona) com a gestor cultural i comissari. Després de llicenciar-se en química industrial, va continuar els seus estudis en Enginyeria de Projectes Culturals i Interculturals (IPCI), després en Recerca i Creació en Arts Plàstiques a la Université de Bordeaux-Montaigne.

Les seves reflexions es nodreixen de la literatura i la filosofia, però sobretot de la trobada de persones i/o territoris. Les seves creacions i investigacions curatorials s’interessen essencialment pel que constitueix la condició humana a través d’espais de temps marcats per la memòria, el moviment i les traces. El mitjà visual és per a ell un llenguatge, però també un camp d’experimentació plàstica i curatorial, nodrit de la voluntat de regenerar la creació a través d’accions immanents a través de la praxi.

La Panadella

Joel Jiménez Jara

La Panadella és una mena d’illa geogràfica (a causa de la seva ubicació i condició de pas) i temporal (per la seva estètica i atmosfera nostàlgica) on la vida que transcorre es manifesta en empremtes, cicles i silencis. És un lloc on coexisteixen diversos temps, relats i records, un lloc traumatitzat pel seu passat, atrapat al mig entre existir i ser oblidat.

Aquest petit poble de la regió de l’Anoia, a Catalunya, és ple de cicatrius que revelen una vida que sembla haver quedat suspesa, però alhora reflecteix un context sociocultural d’una Espanya «buida», una mitologia de l’oblit causada pel desplaçament; somnis que xoquen amb la nostàlgia d’entreveure alguna cosa al fons que, inevitablement, es desgasta.

La intenció de l’artista és habitar metafòricament la memòria del paisatge, generar un vincle amb els seus habitants i visitants per trobar-s’hi i poder treballar des de l’element sensorial per desvetllar les atmosferes on coexisteixen moltes històries i mites, imaginació i realitat.

Joel Jiménez (Costa Rica, 1993) és un artista multidisciplinari que viu i treballa a Espanya. La seva pràctica opera a la cruïlla del documental i l’acció, explorant les interseccions entre la història i la psicologia ambiental. Jiménez incorpora memòries col·lectives, històries, mites i ressonància emocional de l’espai per alterar les narratives històriques lineals i examinar les empremtes del trauma i el poder que donen forma a la nostra relació entre el passat i el present. El seu treball analitza espais amb històries estratificades, identitats en evolució i condicions estancades, i proporciona una plataforma per reflexionar sobre les complexitats de les relacions humanes amb l’entorn.

Els projectes de Jiménez abasten diversos mitjans, incloent-hi instal·lacions, pel·lícules i llibres.

Doble juntos los de oro y los de arcilla

Osvaldo Cibils

Popurri de capítols deambulant, repetits, amb dues transformacions d’estil diverses, amb assumptes suggerits, però no denunciats, en què els personatges, en diferents situacions socioeconòmiques i tecnològiques, accionen anodins en un món tancat a la comprensió.

Osvaldo Cibils (Montevideo, 1961). Artista. Les seves obres s’orienten cap a la realització i la producció de dibuixos sobre paper format A4 i la digitalització; accions artístiques amb artefactes electrònics i programaris; videoperformances; micro performances de carrer; vídeos, imatges i sons amb recursos d’Intel·ligència Artificial.

Des del 1997 participa assíduament en diversos esdeveniments i exhibicions artístiques físiques i en línia nacional i internacionalment, entre elles: Festival. Puebla, Festival Internacional de Performance-art y Formatos Audiovisuales. Buenos Aires, Argentina (2023), Festival Internacional de Videodança do RS – FIVRS. Porto Alegre, Brasil (2023), Festival MIXTUR. Festival de nova creació sonora de Barcelona. Fabra i Coats – Fàbrica de Creació, Barcelona (2022), Piksel 21. Bergen, Norway (2021), entre d’altres.

Kintsugi

Ramon Guimarães

Acompanyada per una barreja visceral d’elements naturals i sons de guerra, Kintsugi ens submergeix en el caos i la bellesa de forces oposades. Una simfonia dissonant que permet una aproximació al camp de batalla en un context bucòlic. Kintsugi ens confronta amb la dicotomia pau/guerra alternant aquestes paraules en blanc i en vermell sobre un fons negre. Aquests mots donen pas a les paraules de vint-i-una frases sobre la guerra i la pau que se superposen a la pantalla a tota velocitat, en un cicle de repetició, cosa que impossibilita la comunicació. Amb cada iteració, la velocitat s’alenteix gradualment, i això permet a l’espectador digerir les declaracions profundes sobre la naturalesa dels conflictes i la cerca de la pau. No obstant això, després d’aquesta treva, la velocitat recupera de mica en mica el ritme frenètic per reflectir la naturalesa cíclica de l’extremisme i la polarització a la societat. Simultàniament i a intervals, al fons, apareix la imatge d’una màquina de cosir que amb fil d’or cus i uneix les dues banderes en conflicte, Israel i Palestina, com a exemple de tants altres. Després, també a intervals, apareix una tisora que talla les banderes unides pel fil d’or i, després de girar-les, la màquina les torna a cosir amb fil d’or. Tallant, girant i cosint les dues meitats una vegada i una altra es genera un patchwork, bandera, fruit de la unió amb la tècnica japonesa del kintsugi. La juxtaposició de la brutalitat de la guerra amb l’idealisme de la pau convida a contemplar el fràgil equilibri entre destrucció i creació, caos i harmonia, i a reflexionar sobre la possibilitat de cura i reconciliació enmig de les fractures de l’extremisme.

Ramon Guimarães (Barcelona, 1968). Va estudiar Belles Arts a la Universitat de Barcelona on va desenvolupar l’habilitat de fusionar teoria i pràctica, donant forma a la seva visió de l’art com a mitjà d’intervenció social.

Amb un enfocament multidisciplinari, a la seva pràctica artística hi ha la construcció d’identitats fluides i dissidents. Les seves accions actuen com a eines per desencadenar diàlegs provocatius i desafiar les percepcions convencionals. A aquest efecte convida l’audiència a participar activament en la creació de noves narratives, trencant amb estructures rígides i fomentant la diversitat de perspectives, despertant consciències, fomentant la reflexió crítica i generant reflexions significatives sobre temes contemporanis.

Ha presentat els seus treballs performàtics al MACBA, Arts Santa Mònica i Homesession a Barcelona; La Laboral a Gijón, Escorxador a Madrid; ARBAR, la Muga Caula a Girona; i, Aire a Santiago de Compostel·la entre altres.

Ejercicios de almacenaje

Izaro Ieregi González

Storage Exercises és un vídeo en què la càmera recorre un magatzem d’art. Les peces estan esperant ser considerades per al premi Ertibil. Els tràvelings exploren l’arquitectura de l’edifici. Tres cossos que actuen com a objectes apareixen a l’espai. Els subtítols adquireixen també la condició d’objectes, interpolant tres llenguatges. La peça reflexiona sobre l’acte d’emmagatzemar i conservar en relació amb afectes com l’amor, el desig i el malestar. Un punt de fugida de significats que es filtren en un espai concret i en un sistema d’art contemporani.

Izaro Ieregi González (Algorta, 1987). Treballa des de la performance amb una noció escultòrica. Referint-se a assumptes com les estructures socials o els contextos històrics. Especialment sensible a la vulnerabilitat, la precarietat i la potencialitat dels cossos que hi habiten. Això es manifesta entre l’escultura i la dansa, entre el cinema i la instal·lació, entre el que és somàtic i el text. Treballar en aquests “intermedis” permet a Ieregi a treballar lliurement. L’artista intenta trobar el seu propi llenguatge funcionant a cada lloc d’una forma específica i diferenciada. La seva subjectivitat es filtra a través del treball col·lectiu. Aquesta forma de treballar dona com a resultat creus de significats i múltiples capes que entrecreuen cada context/lloc en el futur, passat i present.
Llicenciada en Belles Arts i màster en Art i Investigació a la UPV/EHU (2013), va ampliar la seva formació a JAI (Institut de pràctiques artístiques) i va finalitzar els seus estudis a Dutch Art Institute DAI Art Praxis (2022).

Ha mostrat el seu treball a diferents sales amb projectes com Evil Eye, Tabakalera (2023), The Good Falling, Het Wilde Weten (2023), també he realitzat diverses performances: Conjugate One to Each Other, Centrale Fies i Tabakalera (2021, 2023); Touch Me Loud, C.C Amaia (2023); Me Cuello, Me Cabezo, Te Ombligo, RKE i Casa Kuna (2021, 2023), Encontrarás la manera, Artium (2020); Lo hacemos dentro, Artium (2020).

Va ser sòcia fundadora d’OKELA, espai independent amb seu a Bilbao (2013-2018). Ha impartit xerrades i tallers a la Universitat de Frankfurt, Getxoarte, Tabakalera, MACBA, Universidad Nacional de Argentina o Universidad de Xiamen. Ha rebut beques i premis com a Beca de producció Bilbaoarte, Beca de producció del Govern Basc, Premi ERTIBIL BIZKAIA, Residència Studio KURA (Japó) o el Programa d’internacionalització d’art contemporani basc EAS EZE. També ha participat en residències artístiques a Het Wilde Weten, Rotterdam (2022) Tabakalera, Sant Sebastià (2018), Chinese European Art Center CEAC, Xiamen (2017) i a la Fundació Bilbaoarte, Bilbao (2016, 2023).

Trump Park Donald Trump’s Intimate Photo Album

Jean-Matthieu Gosselin i Ullic Morard

La presidència de Trump ha mostrat l’atractiu de l’autoritarisme populista per a la meitat dels nord-americans. La manera com el país respon a l’atac al Capitoli dels Estats Units indica la consolidació d’aquest moviment. És una insurrecció mental!

La política ha esdevingut binària, viral, no reflexiva.

L’elecció dels líders polítics és fonamental, comprendre’n la vida i la formació és decisiu per al futur de la democràcia.

La confrontació política es basa avui en identitats bàsiques, suposicions simplistes, estètica kitsch, procrastinació… La polarització s’ha instal·lat en la societat, i apareix en totes les discussions (polítiques, intel·lectuals, socials, artístiques), desenvolupant l’odi, l’exclusió política i social i posant per davant els diners com a valor primordial.

I Trump n’és un dels símbols més significatius.

Trump Park Donald Trump’s Intimate Photo Album és un viatge especial en la mentalitat del 45è president dels EUA, així com una realització gràfica de Jean-Matthieu Gosselin i Ullic Morard, per denunciar l’absència de debats, la violència política, el «feixisme consentit», la monopolització dels mitjans de comunicació i les mentides permanents.

No tenim cap dubte que el 45è president dels Estats Units, que sovint es refereix a Abraham Lincoln, apreciaria aquest àlbum (és seu!), perquè, com va escriure el 16è president del país: «Cap home té prou memòria per aconseguir mentir.»

Jean-Matthieu Gosselin (Libourne, 1960). Llicenciat en museologia i història de l’art (École du Louvre i Sorbona). Va treballar durant anys com a periodista, director editorial i, més tard, com a director i conseller delegat d’editorials a França, Itàlia, Espanya i Mèxic.

El 2013 va patir un greu vessament cerebral. Durant els cinc anys següents, es va sotmetre a una llarga rehabilitació al Centre Mèdic Madrazo de Barcelona. El 2015 va iniciar cursos de fototeràpia; posteriorment, el 2017 i el 2018 va seguir «El curs d’estudis de fotografia professional» a la Grisart Escola Internacional de Fotografia – Visual Culture Tech Education de Barcelona, ​​del qual es va graduar.

Els seus treballs fotogràfics han estat exposats en diferents contextos i països:

Durant l’«Off» de les Rencontres de la Photographie d’Arles 2019 com a part de l’exposició La Roquette organitzada per Regards & Mémoires; a l’escola de fotografia Grisart (Barcelona, ​​2020 i 2022), amb No Surrender (en la seva rehabilitació), després Memorial Drive; al Festival Panoràmic (Granollers-Barcelona), 2020, amb «No Surrender», i en versió resumida al Festival Lumínic (Sant Cugat, 2021).

A la primavera de 2022, presenta Memorial Drive (sobre la memòria, els records artístics i estètics) a Barcelona, ​​i després «Before memories fade» (sobre Barcelona el seu territori fotogràfic) a BdB, sempre a la ciutat catalana; a la tardor de 2022, exposa aquesta última a Belmont-de-la-Loire a la regió Auvergne-Rhône-Alpes a França; serà exposada el 2023 al departament del Rhône a la ciutat de Cours.

Al maig de 2023 exposa la seva obra «Au nom de l’amitié» (sobre la seva visió de l’espiritual) al Prieuré de Grandmont situat a Villeloin-Coulangé (França); exposició que es presentarà a Sainte-Suzanne el 1r trimestre de 2024. Va exposar Memorial Drive a Les 54th Rencontres de la Photographie d’Arles 2023.

El juliol del 2024 exposà a Les Corts de Barcelona una nova obra: «Getaway Memories»; i a l’octubre, presentarà “Before memories fade” a Fouchères-Saint-Valérien (Yonne – França).

Ullic Morard (France, 1980) Nascut a França el 1980, va viure la major part de la seva vida a Itàlia, on va estudiar a la Facultat d’Arquitectura del Politècnic de Torí. Després va seguir cursos de fotografia, inclosos tallers amb l’«American agency Seven». Es va graduar al Curs d’Itinerari Narratiu de l’Escola Internacional de Fotografia Grisart a Barcelona el 2018.
Durant 16 anys i els anys 2008 ha estat produint sèries de fotografies incloent el seu projecte «Dark Night» completat el 2015, seguit per la participació al festival «The Others» a Torí el 2015, després al festival de fotografia «Head On» a Sydney el 2016, que conclou els Premis Finalistes del festival.

Va participar en una exposició col·lectiva al Festival de Fotografia de Torí de 2018.

Participa a l’«Off» de les Rencontres de la Photographie d’Arles 2019 com a part de l’exposició La Roquette organitzada per «Regards & Mémoires»; el mateix any, Ullic va treballar en projectes documentals: un reportatge a Cambodja, després un a Ceilan, seguit de reportatges al desert australià.

El 2020 participa en una exposició a França, a Annecy; i el 2021 exposa al festival de fotografia «Head On» de Sydney.

El 2022 participa en una exposició col·lectiva a Annecy.

Presenta una nova feina «Tesseract» durant Les 54th Rencontres de la photographie d’Arles 2023.

A través de la formació acadèmica, Ullic aborda l’arquitectura, la geometria, la puresa de les línies, les textures, així com les aparicions nocturnes, en particular en el paisatge.

Llista de llibres en català cremats a Catalunya el 1939

Miquel García 

Es desconeixen les xifres de llibres cremats i les cremes fetes durant els primers anys de la postguerra. Així i tot, es comptabilitzen diverses cremes de llibres en el territori català; de fet, només a Barcelona hi ha experts que calculen que setanta tones de llibres van desaparèixer amb les flames del foc.

Una vegada guanyada la guerra, la intenció del règim va ser destruir el català, prohibir la llengua i esborrar-la. Els franquistes en van prohibir l’ús, van obligar a substituir els rètols dels establiments i a canviar la nomenclatura de les ciutats i pobles, no van permetre que es fes servir català a les làpides del cementiri i en van destruir moltes on figuraven noms i records familiars escrits en aquesta llengua.

Llista de llibres en català cremats a Espanya el 1939 presenta un inventari ordenat alfabèticament de noms d’autors i autores, obres d’escriptors i escriptores catalanes i obres d’escriptors estrangers traduïdes al català i perseguides pels feixistes. La llista s’ha elaborat a través d’un procés de recerca en diverses fonts, hemeroteques i arxius.

Miquel García. Doctorant en Belles Arts. Màster en Recerca i producció artística. (U.B). Finalitzà els seus estudis becat per la Universitat de Barcelona a The Cooper Union (Nova York).

Ha realitzat residències artístiques a: CCE (2017, Santiago de Xile); El Ranchito (2011, Madrid); Casa das Caldeiras (AECID, 2010, Sant Paulo); Chang Dong Art Studio (Seül, 2009, Beca Auschberg-Unesco); Axenéo7 (2008, Quebec, Beca CONCA); MCOARTE, Porto (2008, Beca Fundació Joan Miró Mallorca).

El seu treball ha estat reconegut amb premis i beques: Beques Crea (Ajuntament de Barcelona, 2022), Cossos (Centre Cultura Carme, València, 2021); Kreas (Girona, 2021); Obra Oberta (2019, Fundació Caixa d’Extremadura, 1er premi); Biennal de Mislata (2019, 1er premi); Beca Pilar Juncosa & Sotheby’s (2018 i 2007); Beca Fundació Guasch Coranty (2016); Premi extraordinari en Belles arts (2016); Biennal Escultura Julio Antonio (2014, Tarragona, 1er premi); Premi edició Sala d’Art Jove (2014); Beca de recerca i creació de la Generalitat (2007, 2013, 2015 i 2021).

Ha exposat individualment a: Galeria ADN (2022, Barcelona) Centre de Lectura (2021, Reus), Galeria Isabel Hurley (Màlaga, 2019), Homesesion (2017); Àngels Barcelona (2014 i 2016); M.A.M Tarragona (2015); Centre Dare Dare (2010, Mont-real).

Ha presentat la seva obra de manera col·lectiva a: ARCO; Centre Georges Pompidou (Paris i Màlaga); Fundació Tàpies; Arts Santa Mònica; Casa de Cultura de Girona; Centre d’Art Contemporani Ac.Vic ; Corcoran Gallery (Washington); Centre Conde Duque (Madrid) i a Biennals a l’Havana, Mardin (Turquia) i Turku (Finlàndia).

A Piece of Paper

Aitana López Rodrigo

A Piece of Paper és un vídeo de vuit minuts que explora un acomiadament laboral. A partir d’un enregistrament real, intercalat amb veus generades per IA, juga amb elements formals i elements coreogràfics, així com amb la imatge fixa i en moviment, per assenyalar i denunciar les violències dels llenguatges corporatius.

Aitana López (Madrid, 1994) és una artista espanyola que treballa entre Rotterdam i Madrid. Va realitzar els seus estudis en Belles Arts a la Universitat Complutense de Madrid i la Universitat de Paris 8, obtenint posteriorment un MA Fine Arts al Piet Zwart Institute de Rotterdam.

Prenent com a referència les seves pròpies experiències laborals i personals, la seva obra es fonamenta en una crítica als valors patriarcals i neoliberals que ens envolten. Amb un llenguatge que se situa entre allò audiovisual i allò plàstic, la seva pràctica proposa també una reflexió activa entre forma i contingut.

La seva obra ha estat exposada i projectada en diferents espais artístics i festivals de cinema independent com MediaLab Prado, cines Embajadores a Madrid, l’Eye Film Museum en Ámsterdam, WORM Central Station en Róterdam o Frihamnstorget a Estocolm.

Deshabitadas I

Carmen Isasi

Deshabitadas I aborda la qüestió de l’abandonament al qual es veuen sotmeses les persones migrants que escapen d’una situació desesperada als seus respectius països i opten per travessar el Mediterrani o l’Atlàntic rumb a les costes europees, tant per ajudar les seves famílies com per trobar una vida digna. Les dones pateixen encara més, si és possible, en aquest èxode, i és que sovint són víctimes de violència sexual. Les seves peces s’enfonsen al mar fosc i ens remeten als cossos que cobrien, i provoquen preguntes sobre el seu parador, el seu origen, la seva història. El que no es veu és el que s’evoca.

Carmen Isasi (Bilbao, 1958) artista multidisciplinar que incorpora nous mitjans i llenguatges a la seva feina a mesura que ho reclamen nous projectes i obres.
Llicenciada en Belles Arts per la Universitat del País Basc, a Bilbao va dur a terme les primeres exposicions.

Als 90 es trasllada a Madrid, on resideix actualment, per cursar el Màster en Estètica i Teoria de les Arts a la Universitat Autònoma. També assisteix als tallers d’Art Actual del Cercle de Belles Arts, amb Chema Cobo i Nancy Spero, essent seleccionada per a l’exposició “Propuesta 92” al Circulo de BBAA (Madrid) i “Propuesta” a Art et Amicitiae (Amsterdam).

Progressivament va integrant en el seu treball nous materials i mitjans, com ara el vídeo, les instal·lacions, les performances, i més recentment, la Realitat Virtual i la instal·lació sonora.

Entre els seus darrers projectes destaquen De las sombras, Congelados de la memoria, A resultas de lo que cae i Deshabitadas.

Ha realitzat nombroses exposicions individuals i col·lectives, i ha participat en mostres i festivals nacionals i internacionals.