VISIONATS A LA CAPELLA, BARCELONA | 28.10.2022

Comissari

Felipe Cesar Londoño

Va estudiar Arquitectura a la Universitat Nacional i va obtenir el Doctorat en Enginyeria Multimèdia de la Universitat Politècnica de Catalunya.

De l’any 2014 al 2018 es va exercir com a Rector de la Universitat de Caldas.

Durant la seva vinculació amb la Universitat de Caldas va formar part de la creació del Programa de Disseny Visual, va participar a la fundació del Festival Internacional de la Imatge que dirigeix actualment, del Mestratge en Disseny i Creació interactiva, i del Doctorat en Disseny i Creación que, encara avui, és l’únic doctorat de Disseny a Colòmbia.

És un apassionat dels temes relacionats amb la cultura, el cinema, l’audiovisual i la fotografia.

Des del seu nomenament com a degà a la Tadeo es va imposar com a reptes entendre el pensament que posseïen savis com Jorge Tadeo Lozano i Francisco José de Caldas, tots dos companys a l’Expedició Botànica; crear una formació integral on l’art i la ciència realment es comuniquin i es pensi a l’horitzó d’un nou humanisme, que possibiliti entendre el món i els diferents reptes que es presenten dia a dia, com ara el canvi climàtic, les noves energies, la quarta industrialització o internet de les coses, en general possibilitar el diàleg entre les ciències i les humanitats, per trobar alternatives possibles a les grans problemàtiques que avui existeixen.

Comissari

Felipe Arturo

Felipe Arturo ha desenvolupat processos pedagògics i artístics en relació amb l’escultura, la instal·lació i l’art en espai públic, desenvolupant una aproximació interdisciplinària a la pràctica artística com a model pedagògic.

Ha participat en esdeveniments artístics com el Saló Nacional d’Artistes, el Premi Luis Caballero, la Biennal d’Art Contemporani de Cartagena, a Colòmbia; la Biennal d’Art Naif a Brasil, el Premi illy Sustain Art o La Biennal de Lió a França, entre d’altres.

Ha desenvolupat projectes específics a Fragments-Espai d’Art i Memòria, el Museu d’Art del Banc de la República a Bogotà; el Museu de la Tertúlia i Lloc a Dubtes a Cali. Ha participat en exposicions a la Casa Amèrica, Tabacalera i CentroCentro Cibeles de Madrid; el Museu del Bronx i el Sculpture Center de Nova York; el Museu d’Art Contemporani Africà de Marràqueix o el Museu d’Art Contemporani de Detroit, entre d’altres.

visionat

Carlos Pineda Núñez

“Captivat pel misteri que representa la fotografia, la meva passió neix del caminar i l’anhel per trobar una mirada particular. “

Fotògraf autodidacte.

Graduat el 2005 a Design Art de la Universitat Concordia de Montreal. Des del 1990 fins al 1992 va treballar com a catedràtic a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Caldas, Colòmbia.

El 1993 va ser convidat per la Universitat de Guelph a Ontario, al Canadà, per a impartir tallers a les facultats de Belles Arts i Desenvolupament Internacional. El mateix any s’instal·la a Montreal i comença a treballar amb el departament d’arquitectura de la facultat de planejament de la Universitat de Montreal, fotografiant la ciutat subterrània i després una altra sèrie de projectes urbanístics i obres arquitectòniques contemporànies a Europa i Amèrica del Nord.

El 2008 torna a Colòmbia i es dedica a fotografiar les regions cafeteres del país, de l’activitat de les quals neix el llibre Cafès de Colòmbia, el qual va ser premiat a París l’any 2009 ia Nova York el 2010. Després s’instal·la a Manizales, Colòmbia, on exerceix com a independent i col·labora amb la revista Semana fins a l’any 2015.

Des de l’any 2016 es dedica a publicar en llibres els diferents aspectes d’aquestes regions, entre els quals Giros i Andares; Chivas, arc de Sant Martí del camí; Salamina, embruixament de la memòria; Mandales del camí, Dimensió reconeguda i Yip. També ha col·laborat amb diferents mitjans internacionals com Voir Magazine, Ulysses Editeur i Les presses de L´Université de Montréal a Quebéc; Women & Environment, a Ontario; Revista Zazpika del Diari El Gara a Sant Sebastià i Die Furche a Àustria.

visionat

Clemencia Echeverri

Va néixer a Salamina, Caldas, el 1950. Resideix i treballa a Bogotà. Va realitzar els seus estudis de pregrau en Comunicació Visual a la Universitat Pontifícia Bolivariana i d’Arts Plàstiques a la Universitat d’Antioquia. A nivell de postgrau, va cursar un mestratge en Arts Visuals i, posteriorment, va estudiar Història de l’Art Contemporani i Teoria al Chelsea College of Arts a Londres.

Va ser docent d’arts de pregrau i postgrau durant 27 anys a la Universitat d’Antioquia i Nacional de Colòmbia. La seva carrera artística va començar amb un èmfasi a la pintura i després a l’escultura. Des dels anys 90 explora problemes relacionats amb la violència, la memòria i la força de la natura a Colòmbia. Mitjançant el dibuix, el vídeo, la fotografia, la vídeo-instal·lació, el so i la interactivitat, crea projectes que exigeixen sortides de camp, investigació, compromís social i tecnologia.

En els darrers anys, ha realitzat projectes de videoinstal·lació amb la participació en diversos esdeveniments nacionals i internacionals, entre els quals sobresurten: Sense Cel a la 23 Biennal de Sydney ia Art Gallery of Guelph, Canadà (2020-21). Tren en Here/Now: Visions actuals de Colòmbia, Holanda (2019). Riu per Assalt a la XII Biennal de Xangai sota la curadoria de Cuauhtemoc Medina, Xina (2018). Treno a La Vuelta, ‘Les Reencontres de la Photographie’; Arles, França (2017). Versió Lliure a ‘Des de Medellín, Una escena artística colombiana’ al Museé dart Les Abattoirs; Tolouse, França (2017). Tren en ‘Waterweavers’ a Bard Graduate Center; Nova York (2014), Casa d’Amèrica; Washington (2015) i Conde Duque, Madrid (2015).

visionat

Juan Cortés

Artista audiovisual i professor dart i mitjans audiovisuals.

Els seus treballs giren al voltant de la investigació i els processos interdisciplinaris. Especialment, s’ha interessat per les connexions entre art, ciència i processos educatius.

La seva obra, inspirada pel so i les forces de la natura, ha estat exposada a galeries, festivals de cinema i institucions com el Museu de Modern Art de Nova York (MoMA), el Bilbao Exhibition Center o la Creative Tech Week de Nova York .

A més, ha estat premiat amb el VII Premi a les Arts de l’Espai Alternatiu de Bogotà. Cortés també ha estat cofundador i curador del Festival Videoart RADAR i del Festival d’Art Sonoro SATÈL·LIT i treballa habitualment en col·laboració amb l’espai de creació artística i comunitària Hyphen-Hub. El 2016 va rebre una menció d’honor del premi atorgat pel CERN Collide International, emmarcat al programa d’art i ciència promogut per aquesta mateixa institució, Art at CERN, i ha estat homenatjat amb el prestigiós premi PRAC del Ministeri de Cultura de Colòmbia

visionat

Laura Colmenares Guerra

Laura Colmenares Guerra és una artista colombiana radicada a Bruselas. Els seus principals eixos de treball son la instal·lació, l’escultura, la gràfica/impressió 3D i el cinema.

Té una pràctica transversal basada en la investigació que implica processos de creació a llarg termini. Durant aquests processos s’involucra en col·laboracions transdisciplinàries amb persones de diferents disciplines per crear una sòlida base conceptual i tècnica per a cada treball.

El seu treball explora el deteriorament entre les societats occidentals contemporànies i els ecosistemes vius, el medi ambient i els habitants del planeta. Aquest qüestionament la porta a concebre escenaris que es relacionan amb la política del paisatge i les nocions del territori. Explora les construccions dels conceptes de naturalesa i natural i llenguatge com a mitjà fonamental de la realitat.

En el camp de la instalació interactiva ha desenvolupat obres que utilitzen la tecnologia per crear una experiència inmersiva per als espectadors. En aquestes obres s’anima a l’espectador a utilitzar el seu cos per completar l’obra d’art. L’ús de la tecnologia per part de la Laura té com a objectiu augmentar la consciència a un nivell corporal profund, és dir, mitjançant la respiració (pulmons [el que respira]); o a través de la interacció amb vàlvules d’aigua (llacunes) per deixar  clar l’impacte i la responsabilitat que com a individus i societats tenim amb el medi ambient. En aquests treballs, l’elecció dels dispositius interactius es basa en les possibilitats d’aprofundir aquesta comprensió.

visionat

Laura Huertas Millan

Laura Huertas Millan és una cineasta i artista visual francesa i colombiana, la pràctica de la qual se situa en la intersecció entre el cinema, l’art contemporani i la investigació.

Seleccionada a festivals de cinema com la Berlinale, Festival Internacional de Cinema de Toronto (TIFF), Festival Internacional de Cinema de Rotterdam, Festival de Cinema de Nova York i Cinéma du Réel, les seves pel·lícules han obtingut premis al Festival de Cinema de Locarno, FIDMarseille, Doclisboa i Videobrasil, entre altres. S’han organitzat més de vint retrospectives i enfocaments del seu treball a tot el món, a cineteques com TIFF Lightbox de Toronto, Film Archive de Harvard o la cinemateca de Bogotà, i festivals de cinema líders com Mar del Plata i Rencontres du Documentaire de Montreal .

En el camp de l’art les seves últimes exposicions individuals es van realitzar al MASP Sao Paulo, Maison des Arts de Malakoff i al Museu d’Art Modern de Medellín. Les seves pel·lícules també han estat exhibides i projectades a institucions d’art (Centre Pompidou París, Jeu de Paume, Museus NY Guggenheim, Times Art Berlin) i biennals (Liverpool, FRONT Triennial, Videobrasil, Videonnale). Formen part de col·leccions privades i públiques (Kadist, CNAP, Banc de la República de Colòmbia, CIFO, FRAC Lorraine, entre d’altres).

Huertas Millán té un doctorat basat en pràctiques en Ficcions Etnogràfiques desenvolupat entre la Universitat PSL (programa SACRe) i el Laboratori d’Etnografia Sensorial (Universitat de Harvard). Treballa com a educadora en espais acadèmics i alternatius. És part del col·lectiu artístic, de recerca i curatorial Counter-Encounters (amb Onyeka Igwe i Rachael Rakes) sobre antropologia crítica i l’estètica i política de la trobada.

Huertas Millan és una cineasta i artista visual francocolombiana, la pràctica de la qual se situa en la intersecció entre el cinema, l’art contemporani i la investigació.

visionat

Laura Jiménez Galvi

Laura Jiménez Galvis (Bogotá, Colòmbia) té un BFA amb menció en Historia General de la Universidad de Los Andes (Bogotá) i un MFA en Studio Arts amb menció en Fotografia del Hunter College (Nueva York).

El seu treball es centra en la noció de transitorietat i la seva connexió amb les idees perpetuament oscil·lants d’absència, permanència, enigma i transmutació. Prenent forma en maquetes, atrezzos, llibres d’artista i obres sobre tela, basa la seva pràctica en l’ús de la fotografia –desde el blanc i negre analògic fins a processos digitals d’alta i baixa resolució– per descobrir i recuperar el passat fotografiant art i història, col·leccions, museus d’història natural i, més recentment, els restos d’una biblioteca perduda. Les imatges resultants s’imprimeixen, tallen, pleguen i pleguen indistintament per convertir-les en nous objectes de paper. La seva obra es nodreix de multitud de fonts, des de la història de l’art i l’arquitectura, el cinema, la psicoanàlisis, i està fortament influenciada pel món del teatre i el drama, per la connexió familiar.

Paral·lelament ha estat fotògrafa comissionada i especialista en imatge per a espais de galeries, publicacions de museus i llibres d’art, documentant els objectes i espais d’art. Ha treballat amb Carolee Schneemann o Peter Beard, entre altres, i va ser la fotògrafa carregada de la portada de l’edició inaugural de The Magazine de The Artist’s Institute (Nueva York), sota la direcció artística de Pierre Huyghe i Jenny Jaskey, que obtuvo Most Hermoso Libro del Año por los Swiss Federal Design Awards.

Ha participat en exposicions a Colombia, Estados Unidos, España y Francia, en llocs com l’Instituto Cervantes New York, Centro Colombo-Americano (Bogotá), Artecámara de la Feria Internacional de Arte de Bogotá, Centro Las Cigarreras del Ayuntamiento de Alicante (España ) , i va formar part de l’espectacle bipersonal Mise-en-scène: Beyond the Photographic con motivo de l’Any Internacional França-Colombia.

El seu treball ha aparegut a les pàgines de 39 NULL Magazin für Gesellschaft und Kultur (Berlín); CARMA Revista de Investigación Artística Colombiana; Punt de Fuga: Plataforma Experimental de Arte y Fotografía, o Revista de Autoridad Media (en línia). El 2015 ha estat inclosa a la llista anual d’artistes emergents prometedors de Christie’s Education New York.