VISIONATS A LA CAPELLA, BARCELONA | 28.10.2022

Comissària

Paula Laverde Austin

Va néixer el 1972 a la Ciutat de Mèxic. Va realitzar estudis de disseny i comunicació gràfica a la Universitat Autònoma Metropolitana. Del 2002 al 2013 va residir a Barcelona on es va especialitzar en il·lustració i motion graphics, va fer estudis en litografia i gravat a l’escola d’Arts i Oficis, La Llotja. Va ser artista resident del TPK art i pensament contemporani a Barcelona, desenvolupant obra personal, diversos projectes de llibre d’artista, curadoria i exposant a diferents països, com Espanya, Xile i França.
El març del 2010 va resultar guanyadora del tercer lloc del concurs de convocatòria internacional Guadalupe Madre Tierra, amb un políptic de sis peces titulat La Milagrosa que es troba instal·lat com a obra permanent al parc natural la Barranca d’Amanalco a Cuernavaca Morelos, Mèxic.
De manera simultània ha publicat il·lustracions per a diferents mitjans impresos (Conaculta, llibres gratuïts de la SEP, Editorial Montesinos, La Cartonera, Editorial Expansió, Norma Editorial, entre d’altres), cartells per a pel·lícules i esdeveniments culturals, així com muntatge d’escenografia per a diverses activitats de Casa Amèrica de Catalunya. Ha estat seleccionada dues vegades a la Biennal Internacional del Cartell, amb els cartells de les pel·lícules “Perdida” (Mèxic-Catalunya 2009) i “Cuirassat” d’Alvaro Curiel (Mèxic, 2010).
Des del 2012 fins ara realitza la curadoria i coordinació de l’exposició col·lectiva “No ens hi cap tanta mort, Memorial a Ciudad Juárez” itinerant a diferents galeries del territori espanyol. Actualment resideix a Ciutat de Mèxic.

Comissària

Catalina Bojáca

Productora de projectes culturals, artístics i educatius. Nascuda a Bogotà (Colòmbia), on va realitzar estudis de comunicació social, periodisme i relacions públiques. Va treballar diversos anys coordinant i produint programes de formació i promoció d’arts visuals i teatre d’abast nacional per al Ministeri de Cultura de Colòmbia.

Actualment viu a Ciutat de Mèxic, on ha realitzat diferents produccions per a artistes plàstics i peces audiovisuals. Va ser part de l’equip del programa Laboratori Audiovisual Comunitari a la Direcció de Vinculació Comunitària de la Secretaria de Cultura Federal, va exercir com a coordinadora de logística i vinculació a l’edició XIV de la Biennal d’art FEMSA. Actualment és productora de De Casa Producciones, productora de projectes audiovisuals i educatius, amb la qual va crear en col·laboració amb els seus altres 2 integrants el laboratori audiovisual Alma de Casa, col·labora amb la III Biennal d’Arts i Disseny de la UNAM com a coordinadora de vinculació i gestió i és la coordinadora del component pedagògic del 46 Saló Nacional d’Artistes de Colòmbia.

visionat

Alejandro Fournier

Alejandro Fournier (Guadalajara, Mèxic, 1977). Artista multidisciplinari. Des de 1997 s’ha dedicat a les arts on integra diferents mitjans en la producció de la seva obra com a pintura, dibuix, escultura, instal·lació, vídeo, art sonor, fotografia. Interessat en la relació de l’art i la ciència, l’art comunitari, relacional i el futurisme.

Ha format part de més de 350 exhibicions d’art contemporani entre individuals, col·lectives i les realitzades pel col·lectiu Sector Reforma (Co-direcció: Javier Cárdenas Tavizon, Santino Escatel, Alejandro Fournier) del 2003 fins avui i el seu alter ego sonor Joe From Wisconsin.

El seu treball ha estat exhibit a Mèxic i l’estranger entre els quals destaquen: El Museu Experimental El Ressò, Museu Carrillo Gil, Antic Col·legi de Sant Ildefons, El Centre de la Imatge, Galeria Metropolitana de la UAM, Auditori del MUAC, Centre Nacional de les Arts, Polyforum Siqueiros, Aliança Francesa a CDMX; Cecut a Tijuana; Museu de les Arts, Institut Cultural Cabañas, Museu d’Art de Zapopan, Museu de la Ciutat, MURA a Guadalajara; Centre Fotogràfic Álvarez Bravo a Oaxaca; Museu la Tertúlia, La Biblioteca Mario Carbajal Univalle, Galeria de Belles Arts a Cali, Colòmbia; La Labor, Gijón, Espanya; Parqué Rodó a Montevideo, Uruguai; Institut Cultural de Mèxic, París, França; Bargehouse Oxo Tower, South Bank, Londres, UK; Città dell’arte a Venècia, Itàlia.

Ha realitzat diferents escultures en espais públics, becari pel FONCA (Joves Creadors, 2008-2009, Co-Inversió, Sector Reforma, 2011, SNCA 2016-2019), CECA (2010), PECDA (2006 i 2015). “El que ho veu tot des del bosc” resultat del Sistema Nacional de Creadors d’Art (SNCA – FONCA).

visionat

Elena Pardo

Elena Pardo és una artista audiovisual que viu i treballa entre l’estat d’Oaxaca i Ciutat de Mèxic, on s’ha posicionat com una de les cineastes representants del cinema experimental, tot combinant la realització de documentals, cinema expandit i animació.

Ha realitzat animacions per als músics Lila Downs i Los Pellejos; per als artistes plàstics Demián Flores i Francis Alÿs o per a projectes com Ambulant, Oaxaca Cinema o la Fira del Llibre d’Oaxaca.

Curtmetratges com Juquilita, Mi Barrio, Nico et la Berlue, Foc han estat projectats a festivals i mostres a Mèxic, Turquia, Espanya, França, Estats Units, Colòmbia, Canadà i Corea i formen part de compilacions com (Ready) Media. Arqueologia dels mitjans i la invenció a Mèxic (Laboratori d’Art Alameda); Cinema a Contracorrent: Llatinoamèrica i Espanya (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona); Collectif Jeune Cinéma (distribuïdora francesa de cinema experimental).

La seva peça de cinema expandit en suport fílmic Desaparèixer, realitzada per a la inauguració del festival L’Alternativa de Barcelona, ​​ha estat presentada també a Colòmbia, Argentina, Portugal, Suïssa i Mèxic.

Forma part des de l’any 2005 del col·lectiu de cinema expandit Trinchera Ensamble i és, a més, cofundadora i actualment directora del Laboratori Experimental de Cinema (LEC).

Des del 2010 ha combinat la carrera artística amb la de gestió de col·laboracions d’artistes mexicans i estrangers de cinema experimental: programació de presentacions en viu i projecció de pel·lícules, docència, així com tutories a noves generacions de joves cineastes.

visionat

Katri Walker

Katri Walker, escocesa naturalitzada mexicana, va néixer a Edimburg el 1978. Es va graduar amb una Llicenciatura en Escultura el 2002 i un Mestratge en Belles Arts el 2007, tots dos de Glasgow School of Art. Actualment viu i treballa a Ciutat de Mèxic.

A través de la pràctica artística investiga l’espai fèrtil entre l’art contemporani, el retrat i el cinema documental. Treballa principalment amb instal·lacions audiovisuals multicanal, creant obres íntimes que documenten les geografies físiques i emocionals dels seus temes i quan el concepte ho demana, també treballa amb dibuix, fotografia i instal·lació escultòrica.

Ha exhibit la seva obra a galeries i museus a Mèxic i internacionals. La seva activitat artística destacada inclou Una Habitación Pròpia: Fragilitats sobre l’exterior (2015), una exposició juntament amb Melanie Smith i Jaki Irvine al Laboratori Art Alameda, curada per José Luis Barrios la qual va formar part de l’Any Dual del Regne Unit i Mèxic. Katri va mostrar un díptic projectat, Trip the Light, que va ser la culminació d’un any de recerca al món de la tauromàquia que també va mostrar com a exposició individual al Museu de la Ciutat de Querétaro el 2014.El seu primer llargmetratge documental, Em vaig esqueixar del sol, és un retrat íntim i poètic d’un grup de dones joves, que van créixer en una casa llar a Ciutat de Mèxic.

Del setembre del 2015 al desembre del 2016, va treballar com a mestra d’audiovisual a la mateixa casa llar amb tallers audiovisuals. Es tractava de la investigació i producció de projectes a través del performance, vídeo experimental, cinema de ficció i documental.

Cofundadora i directora artística d’Ànima de Casa, un laboratori itinerant audiovisual.
Becària del Sistema Nacional de Creadors d’Art del FONCA 2019-2021 amb el projecte Buscando Paraíso, investigació audiovisual que es troba en procés d’esdevenir documental.